Jak správně vyplnit žádost o prodloužení trvalého pobytu: Kompletní návod
- Základní náležitosti žádosti o prodloužení
- Potřebné dokumenty a přílohy k žádosti
- Lhůty pro podání žádosti
- Správní poplatky za prodloužení trvalého pobytu
- Vyplnění osobních údajů v žádosti
- Doložení účelu pobytu na území
- Potvrzení o zajištění ubytování
- Fotografie a biometrické údaje
- Způsob podání žádosti na pracovišti
- Doba vyřízení žádosti úřadem
Základní náležitosti žádosti o prodloužení
Pro úspěšné podání žádosti o prodloužení trvalého pobytu je nezbytné splnit několik základních požadavků a doložit potřebné dokumenty. Žadatel musí především vyplnit oficiální formulář žádosti o prodloužení trvalého pobytu, který je dostupný na pracovištích Ministerstva vnitra České republiky nebo na jejich webových stránkách. Tento formulář musí být vyplněn čitelně, nejlépe hůlkovým písmem, a všechny údaje musí být pravdivé a aktuální.
K řádně vyplněnému formuláři je nutné přiložit platný cestovní doklad, přičemž jeho platnost by měla přesahovat předpokládanou dobu vyřízení žádosti. V případě, že žadatel nemůže cestovní doklad předložit, musí tuto skutečnost řádně odůvodnit a doložit jiným průkazem totožnosti. Další nezbytnou součástí žádosti jsou dvě aktuální fotografie pasového formátu, které musí odpovídat současné podobě žadatele.
Žadatel musí také doložit doklad o zajištění ubytování na území České republiky, což může být například nájemní smlouva, doklad o vlastnictví nemovitosti nebo potvrzení o ubytování od ubytovatele. Tento doklad nesmí být starší než 180 dnů. Součástí žádosti je také doklad o zajištění prostředků k pobytu, který prokazuje, že žadatel má dostatečné finanční prostředky pro život v České republice.
V případě, že došlo ke změně osobních údajů žadatele od posledního podání, je nutné tyto změny doložit příslušnými dokumenty. Může se jednat například o oddací list, rozvodový rozsudek nebo doklad o změně jména. Všechny cizojazyčné dokumenty musí být úředně přeloženy do českého jazyka a opatřeny potřebnou formou ověření (apostila nebo superlegalizace), pokud mezinárodní smlouva nestanoví jinak.
Žadatel musí také prokázat, že má v České republice zajištěno zdravotní pojištění. To lze doložit potvrzením o účasti na veřejném zdravotním pojištění nebo dokladem o sjednání komerčního zdravotního pojištění. Doklad o zdravotním pojištění musí pokrývat celou předpokládanou dobu pobytu.
Při podání žádosti je třeba uhradit správní poplatek, jehož výše je stanovena zákonem. Platbu lze provést kolkovými známkami nebo v hotovosti přímo na pracovišti Ministerstva vnitra. Žádost musí být podána osobně na příslušném pracovišti Ministerstva vnitra podle místa hlášeného pobytu žadatele. Ve výjimečných případech, kdy žadatel nemůže žádost podat osobně ze závažných důvodů, může tak učinit prostřednictvím zmocněného zástupce na základě úředně ověřené plné moci.
Je důležité pamatovat na to, že žádost o prodloužení trvalého pobytu musí být podána nejpozději poslední den platnosti stávajícího povolení k trvalému pobytu. Pozdní podání žádosti může vést k zamítnutí a případným komplikacím s legálností pobytu na území České republiky.
Potřebné dokumenty a přílohy k žádosti
K žádosti o prodloužení trvalého pobytu je nezbytné přiložit několik důležitých dokumentů. Základním dokumentem je vyplněný formulář žádosti o prodloužení trvalého pobytu, který musí být kompletně a čitelně vyplněn ve všech požadovaných částech. Tento formulář je dostupný na pracovištích Ministerstva vnitra České republiky nebo na jejich oficiálních webových stránkách.
Dalším nezbytným dokumentem je platný cestovní doklad, přičemž je nutné předložit jak originál, tak i fotokopii všech popsaných stran. V případě, že došlo ke změně podoby žadatele oproti předchozímu povolení k trvalému pobytu, je třeba dodat dvě aktuální fotografie pasového formátu odpovídající současné podobě žadatele.
K žádosti je také nutné přiložit doklad o zajištění ubytování na území České republiky. Tímto dokladem může být nájemní smlouva, doklad o vlastnictví nemovitosti, nebo písemné potvrzení oprávněné osoby o poskytnutí ubytování. Všechny tyto dokumenty musí být v originále nebo úředně ověřené kopii.
V případě, že došlo ke změně rodinného stavu žadatele, je potřeba doložit příslušné matriční doklady, jako jsou oddací list, rozvodový rozsudek nebo úmrtní list partnera. Tyto dokumenty musí být úředně přeloženy do českého jazyka a opatřeny potřebnou superlegalizací nebo apostilou, pokud mezinárodní smlouva nestanoví jinak.
Pro prokázání finančního zajištění během pobytu je nutné doložit doklady prokazující příjmy žadatele. Může se jednat o pracovní smlouvu, potvrzení o příjmu od zaměstnavatele, výpisy z bankovního účtu za poslední období, nebo jiné dokumenty prokazující schopnost pokrýt náklady spojené s pobytem na území České republiky.
Součástí dokumentace musí být také doklad o cestovním zdravotním pojištění na území České republiky, který pokrývá náklady spojené s případnou zdravotní péčí. Pojištění musí být sjednáno u pojišťovny oprávněné provozovat pojišťovací činnost na území České republiky.
V případě, že žadatel v České republice podniká, je třeba doložit doklady o podnikatelské činnosti, jako jsou výpis z živnostenského rejstříku, potvrzení o bezdlužnosti od finančního úřadu a správy sociálního zabezpečení, případně daňová přiznání za předchozí období.
Je důležité zmínit, že všechny cizojazyčné dokumenty musí být úředně přeloženy do českého jazyka a překlad musí být proveden soudním překladatelem. Originály dokumentů se předkládají spolu s jejich kopiemi, přičemž originály jsou po ověření vráceny žadateli. Správní orgán může v individuálních případech vyžádat i další doplňující dokumenty, pokud je to nezbytné pro posouzení žádosti.
Lhůty pro podání žádosti
Podání žádosti o prodloužení trvalého pobytu je vázáno na přesně stanovené časové období, které je nutné důsledně dodržovat. Žádost o prodloužení průkazu trvalého pobytu je třeba podat nejdříve 90 dní před skončením platnosti stávajícího průkazu a nejpozději v den skončení jeho platnosti. Tento časový rámec je závazný a jeho nedodržení může vést k zamítnutí žádosti nebo k dalším administrativním komplikacím.
V případě, že držitel trvalého pobytu nestihne podat žádost ve stanoveném termínu, vystavuje se riziku správního řízení a případných sankcí. Je důležité si uvědomit, že pozdní podání žádosti může vést k přerušení kontinuity legálního pobytu na území České republiky. Proto je více než žádoucí věnovat termínům náležitou pozornost a plánovat podání žádosti s dostatečným předstihem.
Ministerstvo vnitra doporučuje využít možnosti podat žádost v dostatečném předstihu, ideálně dva až tři měsíce před vypršením platnosti stávajícího průkazu. Tento přístup poskytuje dostatečný časový prostor pro případné doplnění chybějících náležitostí nebo řešení neočekávaných komplikací. Při podání žádosti je nutné počítat s tím, že zpracování může trvat až 30 dní, v některých případech i déle, pokud je nutné provést dodatečná šetření nebo vyžádat si doplňující dokumenty.
Zvláštní pozornost je třeba věnovat situacím, kdy se blíží doba platnosti cestovního dokladu žadatele. V takovém případě je vhodné nejprve zajistit prodloužení cestovního dokladu a teprve poté žádat o prodloužení průkazu trvalého pobytu. Platnost cestovního dokladu by měla přesahovat předpokládanou dobu vyřízení žádosti o prodloužení trvalého pobytu minimálně o dva měsíce.
Pro usnadnění celého procesu je k dispozici vzorový formulář žádosti o prodloužení trvalého pobytu, který lze získat na pracovištích Ministerstva vnitra nebo stáhnout z oficiálních webových stránek. Tento formulář obsahuje všechny potřebné kolonky a návod k jejich správnému vyplnění. Je zásadní věnovat pozornost každému detailu při vyplňování, protože i drobné chyby nebo přehlédnutí mohou vést k prodloužení celého procesu.
V případě, že žadatel plánuje v době vyřizování žádosti cestovat mimo území České republiky, je nezbytné tuto skutečnost předem konzultovat s příslušným pracovištěm Ministerstva vnitra. Mohou být stanoveny specifické podmínky nebo omezení, která je třeba respektovat. Současně je vhodné mít na paměti, že během procesu vyřizování žádosti může být žadatel vyzván k osobní návštěvě úřadu, proto by měl být v této době dostupný.
Správní poplatky za prodloužení trvalého pobytu
Při podání žádosti o prodloužení trvalého pobytu je nezbytné počítat s úhradou správního poplatku, který je stanoven zákonem o správních poplatcích. V současné době činí základní správní poplatek za podání žádosti o prodloužení trvalého pobytu 2500 Kč. Tento poplatek je nutné uhradit přímo při podání žádosti, přičemž lze využít několik způsobů platby. Nejčastěji se poplatek hradí pomocí kolkových známek, které je možné zakoupit přímo na pobočkách České pošty. Alternativně lze provést platbu bankovním převodem na účet příslušného pracoviště Ministerstva vnitra nebo v některých případech přímo na místě prostřednictvím platebního terminálu.
Je důležité zmínit, že existují určité skupiny žadatelů, které jsou od správního poplatku osvobozeny. Mezi osvobozené osoby patří například cizinci mladší 15 let, držitelé průkazu ZTP, osoby pobírající příspěvek na péči ve stupni III nebo IV a cizinci, kterým bylo přiznáno postavení osoby s dlouhodobým rezidenčním pobytem v jiném členském státě Evropské unie. V těchto případech je nutné doložit příslušné dokumenty potvrzující nárok na osvobození od poplatku.
V případě, že žadatel potřebuje urychlit vyřízení své žádosti, může požádat o tzv. zrychlené řízení. Za tuto nadstandardní službu se však hradí zvýšený správní poplatek ve výši 4000 Kč. Tento poplatek se přičítá k základnímu správnímu poplatku za podání žádosti. Je třeba mít na paměti, že možnost zrychleného řízení není automaticky garantována a závisí na aktuální vytíženosti příslušného pracoviště.
Při vyplňování vzorového formuláře pro žádost o prodloužení trvalého pobytu je nezbytné věnovat pozornost části týkající se správních poplatků. V formuláři je nutné vyznačit zvolený způsob úhrady poplatku a případně uvést důvod pro osvobození od poplatku. Pokud žadatel uhradí poplatek bankovním převodem, je nutné k žádosti přiložit doklad o provedení platby.
V případě zamítnutí žádosti o prodloužení trvalého pobytu se správní poplatek nevrací. Stejně tak se poplatek nevrací, pokud žadatel vezme svou žádost zpět v průběhu řízení. Proto je důležité před podáním žádosti důkladně zkontrolovat splnění všech podmínek a připravit kompletní dokumentaci. Pokud je žádost zamítnuta z důvodu formálních nedostatků, je při podání nové žádosti nutné uhradit správní poplatek znovu v plné výši.
Správní poplatek za prodloužení trvalého pobytu představuje významnou položku v rozpočtu žadatele, proto je vhodné s touto částkou předem počítat a mít připravené potřebné finanční prostředky. Je také důležité uchovat si doklad o zaplacení správního poplatku pro případnou pozdější kontrolu nebo reklamaci.
Vyplnění osobních údajů v žádosti
Při vyplňování osobních údajů v žádosti o prodloužení trvalého pobytu je naprosto zásadní věnovat maximální pozornost přesnosti a úplnosti všech zadávaných informací. Každý údaj musí být vyplněn přesně podle oficiálních dokladů, především podle cestovního pasu nebo občanského průkazu. V horní části formuláře se uvádí kompletní jméno žadatele, přičemž je nutné vypsat všechna jména v pořadí, jak jsou uvedena v cestovním dokladu. Příjmení se zapisuje velkými písmeny, aby nedošlo k záměně s jinými částmi jména.
Datum narození se uvádí ve formátu den, měsíc a rok, přičemž měsíc se vypisuje slovně, aby se předešlo případným nejasnostem při interpretaci číselného formátu. Místo narození musí být uvedeno přesně podle cestovního dokladu, včetně země narození. U státní příslušnosti je důležité uvést aktuální státní občanství, a pokud došlo v minulosti ke změně, je vhodné tuto skutečnost uvést v poznámce.
Adresa trvalého pobytu na území České republiky musí být uvedena kompletně, včetně čísla popisného a orientačního, PSČ a názvu obce. Je nezbytné, aby tato adresa odpovídala údajům v průkazu o povolení k trvalému pobytu. Pokud se korespondenční adresa liší od adresy trvalého pobytu, je nutné ji uvést v příslušné kolonce formuláře. U telefonního čísla se doporučuje uvést předvolbu země a funkční kontakt, na kterém je žadatel skutečně k zastižení.
V části týkající se rodinného stavu je třeba označit aktuální stav a v případě ženatého/vdané uvést také údaje o manželovi/manželce. Pokud má žadatel děti, je nutné vyplnit jejich kompletní údaje včetně data narození a místa pobytu. Zvláštní pozornost je třeba věnovat vyplnění údajů o cestovním dokladu, kde se uvádí číslo dokladu, datum vydání a platnosti, a který orgán doklad vydal.
V případě, že žadatel v České republice pracuje nebo podniká, je nutné uvést název zaměstnavatele nebo předmět podnikání, identifikační číslo a adresu pracoviště. Důležitou součástí žádosti je také uvedení účelu dalšího pobytu na území České republiky, kde je vhodné stručně a výstižně popsat důvody, proč žadatel žádá o prodloužení trvalého pobytu.
Při vyplňování je důležité používat čitelné písmo, nejlépe hůlkovým písmem nebo na počítači. Všechny údaje musí být aktuální k datu podání žádosti. V případě jakýchkoliv změn během procesu vyřizování žádosti je žadatel povinen tyto změny neprodleně oznámit příslušnému orgánu. Vyplněný formulář musí být podepsán žadatelem osobně, přičemž podpis musí být umístěn do vyhrazeného pole a nesmí přesahovat jeho hranice.
Doložení účelu pobytu na území
Při podávání žádosti o prodloužení trvalého pobytu je nezbytné řádně doložit účel pobytu na území České republiky. Tento krok představuje jeden z klíčových aspektů celého procesu a jeho správné zpracování významně ovlivňuje úspěšnost žádosti. Žadatel musí předložit dokumenty, které jednoznačně prokazují oprávněnost jeho dalšího setrvání na území ČR. V případě zaměstnání se dokládá pracovní smlouva nebo potvrzení o zaměstnání od současného zaměstnavatele, přičemž tyto dokumenty nesmí být starší než 7 dní od data podání žádosti. Pokud žadatel podniká jako OSVČ, je nutné doložit výpis z živnostenského rejstříku a potvrzení o bezdlužnosti od finančního úřadu a správy sociálního zabezpečení.
Parametr žádosti | Požadavky |
---|---|
Formulář | Úřední formulář OAMP MV ČR |
Fotografie | 2 aktuální fotografie pasového formátu |
Cestovní doklad | Platný pas |
Poplatek | 2500 Kč |
Lhůta podání | Nejdříve 90 dnů před koncem platnosti |
Doba vyřízení | 60 dnů |
Místo podání | Pracoviště OAMP MV ČR |
Zvláštní pozornost je třeba věnovat situacím, kdy účelem pobytu je sloučení rodiny. V takovém případě je nutné předložit dokumenty prokazující rodinnou vazbu, jako jsou oddací list, rodný list dětí nebo doklady o společné domácnosti. Všechny cizojazyčné dokumenty musí být úředně přeloženy do českého jazyka a opatřeny potřebnou superlegalizací či apostilou, pokud mezinárodní smlouva nestanoví jinak.
V případě studia jako účelu pobytu je nezbytné doložit potvrzení o studiu z příslušné vzdělávací instituce, které musí obsahovat předpokládanou délku studia a formu výuky. Studenti doktorského studia mohou navíc předkládat potvrzení o výzkumné činnosti. Pro účely pobytu spojené s vědeckým výzkumem je třeba doložit hostitelskou dohodu s výzkumnou organizací zapsanou v seznamu výzkumných organizací.
Důležitým aspektem je také prokázání zajištění ubytování po dobu prodlouženého pobytu. Žadatel musí předložit doklad o zajištění ubytování, kterým může být nájemní smlouva, podnájemní smlouva nebo doklad o vlastnictví nemovitosti. V případě ubytování u jiné osoby je nutné doložit úředně ověřený souhlas této osoby s poskytnutím ubytování.
Pro všechny typy účelu pobytu platí, že dokumenty musí být aktuální a pravdivě odrážet současnou situaci žadatele. Úřad může v průběhu řízení vyžádat dodatečné dokumenty nebo vysvětlení, pokud předložené doklady nepovažuje za dostačující. Je proto vhodné mít připraveny i další podpůrné dokumenty, které mohou pomoci prokázat oprávněnost žádosti o prodloužení trvalého pobytu.
V neposlední řadě je důležité zmínit, že doložení účelu pobytu musí být v souladu s původním účelem, pro který byl trvalý pobyt udělen. Případná změna účelu pobytu musí být řádně zdůvodněna a podložena relevantními dokumenty. Nedostatečné nebo nesprávné doložení účelu pobytu může vést k přerušení řízení nebo zamítnutí žádosti o prodloužení trvalého pobytu.
Potvrzení o zajištění ubytování
K žádosti o prodloužení trvalého pobytu je nezbytné doložit potvrzení o zajištění ubytování, které nesmí být starší než 180 dnů od data jeho vystavení. Toto potvrzení musí obsahovat úředně ověřený podpis ubytovatele, přičemž ověření může být provedeno notářem nebo na Czech POINTu. V případě, že je ubytovatel právnickou osobou, je nutné doložit také výpis z obchodního rejstříku či jiného obdobného registru.
Potvrzení musí obsahovat přesnou adresu nemovitosti, včetně čísla popisného a orientačního, kde bude žadatel ubytován. Dále je nutné uvést právní vztah ubytovatele k nemovitosti - tedy zda je vlastníkem, nájemcem či podnájemcem. K potvrzení je třeba přiložit doklad prokazující tento právní vztah, například výpis z katastru nemovitostí ne starší než 3 měsíce nebo platnou nájemní smlouvu.
V případě, že je ubytování poskytováno na základě nájemní smlouvy, musí být v této smlouvě výslovně uvedeno, že nájemce je oprávněn dát byt nebo jeho část do podnájmu, případně musí být doložen písemný souhlas vlastníka s podnájmem. Na potvrzení musí být také uvedena celková podlahová plocha bytu nebo domu v metrech čtverečních a počet osob, které jsou v nemovitosti již ubytovány.
Důležitou součástí potvrzení je také doba, na kterou se ubytování poskytuje. Ta by měla korespondovat s požadovanou dobou prodloužení trvalého pobytu. V potvrzení musí být jasně uvedeno, že ubytovatel souhlasí s poskytnutím ubytování žadateli po celou dobu platnosti povolení k trvalému pobytu.
Je třeba mít na paměti, že ubytování musí splňovat minimální požadavky na bydlení stanovené vyhláškou. To znamená, že na jednu osobu musí připadat minimálně 8 metrů čtverečních podlahové plochy. Pokud je v bytě ubytováno více osob, započítává se do této plochy i příslušenství bytu jako kuchyň, koupelna a další společné prostory.
Potvrzení o zajištění ubytování nesmí obsahovat žádné přeškrtané údaje nebo opravy. Veškeré informace musí být čitelné a jednoznačné. V případě, že je potvrzení vyplněno rukou, je nutné použít modrý nebo černý inkoust a psát čitelně hůlkovým písmem. Nesprávně nebo neúplně vyplněné potvrzení může být důvodem k přerušení řízení o prodloužení trvalého pobytu, proto je důležité věnovat jeho vyplnění náležitou pozornost.
Fotografie a biometrické údaje
K žádosti o prodloužení trvalého pobytu je nezbytné přiložit aktuální fotografii, která musí splňovat přísné parametry stanovené zákonem. Fotografie musí být pořízena v posledních 6 měsících a musí věrně zobrazovat současnou podobu žadatele. Důležité je, aby fotografie byla barevná, ostrá a neretušovaná, s rozměry 45 x 35 milimetrů. Pozadí fotografie musí být bílé až světle modré barvy, přičemž obličej musí být zachycen v přímém čelním pohledu s neutrálním výrazem a zavřenými ústy.
Při pořizování biometrických údajů je žadatel povinen dostavit se osobně na pracoviště Ministerstva vnitra, kde budou sejmuty jeho otisky prstů a pořízena digitální fotografie. Tento proces je povinný pro všechny žadatele starší 6 let. Biometrické údaje jsou následně uloženy v podobě elektronického čipu do průkazu o povolení k trvalému pobytu. Důležité je vědět, že při podání žádosti není nutné mít s sebou vlastní fotografii, jelikož ta bude pořízena přímo na pracovišti ministerstva.
Proces snímání biometrických údajů je bezbolestný a trvá přibližně 15 minut. Žadatel je požádán, aby se posadil před speciální fotografické zařízení, které pořídí jeho digitální podobenku. Následně jsou sejmuty otisky všech prstů obou rukou pomocí elektronického snímače. V případě, že žadatel nemůže poskytnout otisky prstů ze zdravotních důvodů, je nutné tuto skutečnost doložit lékařskou zprávou.
Je důležité zmínit, že biometrické údaje jsou uchovávány v databázi pouze po nezbytně nutnou dobu, maximálně však 60 dnů od data jejich pořízení. Po této době jsou automaticky smazány. Výjimku tvoří případy, kdy dojde k zamítnutí žádosti nebo kdy žadatel průkaz nepřevezme. V těchto situacích jsou údaje uchovávány po dobu správního řízení.
Při fotografování je třeba dodržovat několik základních pravidel. Tvář musí být osvětlena rovnoměrně, nejsou přípustné žádné stíny v oblasti obličeje ani za hlavou. Oči musí být viditelné a otevřené, nesmí být překryty vlasy ani brýlemi s tónovanými skly. Pokud žadatel nosí dioptrické brýle, je možné je při fotografování ponechat, ale pouze za předpokladu, že skla nejsou zabarvená a oči jsou za nimi jasně viditelné.
V případě náboženských důvodů může být hlava pokryta, ale obličejová část musí být zcela viditelná od horní linie čela až po bradu a od ucha k uchu. Není dovoleno používat pokrývku hlavy z jiných než náboženských důvodů. Fotografie nesmí obsahovat žádné další osoby ani předměty v pozadí, které by mohly narušovat jednolitost pozadí.
Cesta k trvalému pobytu může být dlouhá, ale s každým správně vyplněným formulářem jsme o krok blíž k našemu cíli
Radmila Horáková
Způsob podání žádosti na pracovišti
Pro podání žádosti o prodloužení trvalého pobytu je nezbytné osobně navštívit pracoviště Ministerstva vnitra České republiky, konkrétně oddělení pobytu cizinců. Žádost nelze podat elektronicky ani poštou, osobní návštěva je v tomto případě nevyhnutelná. Při návštěvě pracoviště je důležité mít předem připravené všechny potřebné dokumenty a vyplněný formulář žádosti.
Na pracovišti je nutné počítat s tím, že můžete strávit delší dobu čekáním, proto je vhodné si předem zarezervovat termín návštěvy přes online rezervační systém. Některá pracoviště umožňují návštěvu i bez předchozí rezervace, ale čekací doba může být v takovém případě výrazně delší. Při příchodu na pracoviště si nejprve vyzvedněte pořadové číslo u informačního pultu nebo prostřednictvím elektronického vyvolávacího systému.
Během samotného procesu podání žádosti budete vyzváni k předložení všech požadovaných dokumentů pracovníkovi přepážky. Je nezbytné předložit cestovní doklad, stávající průkaz o povolení k trvalému pobytu, doklad o zajištění ubytování v České republice a fotografii. Pracovník zkontroluje správnost a úplnost všech údajů uvedených v žádosti a ověří platnost přiložených dokumentů.
V případě, že pracovník zjistí nějaké nedostatky v předložených dokumentech nebo ve vyplněném formuláři, upozorní vás na ně a poskytne vám informace o tom, jak je odstranit. Může se jednat například o chybějící údaje, neaktuální dokumenty nebo nesprávně vyplněné části formuláře. V takovém případě bude nutné žádost doplnit nebo opravit.
Během návštěvy pracoviště vám budou také sejmuty biometrické údaje, konkrétně otisky prstů a pořízena digitální fotografie, pokud již nejsou v systému aktuální. Tyto údaje jsou nezbytné pro výrobu nového biometrického průkazu o povolení k trvalému pobytu. Po úspěšném podání žádosti obdržíte potvrzení o jejím přijetí, které obsahuje číslo jednací vašeho případu.
Je důležité vědět, že zpracování žádosti může trvat několik týdnů až měsíců. Po tuto dobu můžete legálně pobývat na území České republiky, a to i v případě, že platnost vašeho současného povolení k trvalému pobytu v mezičase vyprší. Doporučuje se podat žádost s dostatečným předstihem, nejlépe 60 dní před koncem platnosti stávajícího povolení.
Na pracovišti jsou k dispozici také tlumočníci pro případ, že žadatel dostatečně neovládá český jazyk. Je však vhodné si tlumočníka zajistit předem a informovat o tom pracoviště při rezervaci termínu. Pracovníci jsou obvykle schopni komunikovat i v anglickém jazyce, ale oficiální komunikace probíhá primárně v češtině.
Doba vyřízení žádosti úřadem
Vyřízení žádosti o prodloužení trvalého pobytu je administrativní proces, který může trvat až 60 dnů od data podání žádosti. Tato lhůta je stanovena zákonem a představuje maximální dobu, během které by měl příslušný úřad vydat rozhodnutí. Je důležité poznamenat, že v některých případech může být doba vyřízení kratší, zejména pokud jsou všechny požadované dokumenty řádně připraveny a nejsou zjištěny žádné nesrovnalosti.
Ve složitějších případech, kdy je nutné provést dodatečné ověření předložených dokumentů nebo když úřad požaduje doplnění chybějících náležitostí, může být základní lhůta prodloužena o dalších 30 dnů. O takovém prodloužení lhůty musí být žadatel písemně informován, přičemž oznámení obsahuje důvody prodloužení a nový termín vyřízení žádosti.
Ministerstvo vnitra, respektive odbor azylové a migrační politiky, zpracovává žádosti v pořadí, v jakém byly doručeny. Není možné žádat o přednostní vyřízení, s výjimkou případů hodných zvláštního zřetele, které musí být řádně odůvodněny a doloženy. Během doby vyřizování žádosti je žadatel oprávněn pobývat na území České republiky, a to i v případě, že platnost jeho současného povolení k trvalému pobytu již vypršela. Toto oprávnění trvá až do pravomocného rozhodnutí o žádosti.
Proces vyřízení žádosti zahrnuje několik fází. Po přijetí žádosti úřad nejprve kontroluje její formální náležitosti a úplnost přiložených dokumentů. Pokud jsou zjištěny nedostatky, je žadatel vyzván k jejich odstranění, přičemž je mu stanovena přiměřená lhůta. Doba určená k doplnění dokumentů se nezapočítává do zákonné lhůty pro vyřízení žádosti. Je proto v zájmu žadatele předložit kompletní dokumentaci již při podání žádosti.
V průběhu řízení může úřad požadovat také osobní účast žadatele, například za účelem poskytnutí vysvětlení nebo doplnění informací. Termín takového jednání je žadateli oznámen s dostatečným předstihem. Nedostavení se k jednání bez řádné omluvy může vést k zastavení řízení nebo zamítnutí žádosti.
Po vydání rozhodnutí je žadatel písemně vyrozuměn. V případě kladného rozhodnutí je vyzván k převzetí nového průkazu o povolení k trvalému pobytu. Při převzetí průkazu je nutné uhradit správní poplatek ve výši 2500 Kč. Pokud je žádost zamítnuta, má žadatel právo podat odvolání do 15 dnů od doručení rozhodnutí. Odvolání se podává prostřednictvím správního orgánu, který rozhodnutí vydal, a o odvolání následně rozhoduje nadřízený orgán.
Publikováno: 17. 05. 2025
Kategorie: právo